تبیین

آثار منتخب فیلم ، صوت، تصویر و متن

تبیین

آثار منتخب فیلم ، صوت، تصویر و متن


بسم الله الرحمن الرحیم
ای کاش آسمان باز شود... مردی ببارد از نور... تا در نگاه نورش جانی دوباره گیریم...
----
دوستان اگه لینکی مشکل داشت در قسمت نظرات بیان بفرمایید تا دوباره بارگزاری شود...
نظرات شما باعث دلگرمی ماست...باتشکر

خطبه‌های نماز عید سعید فطر

اول شوال 1431
خطبه‌ى اول‌


بسم‌الله الرحمن الرحیم   
الحمد للَّه ربّ العالمین. الحمد للَّه الّذى خلق السّموات و الأرض و جعل الظّلمات و النّور ثمّ الّذین کفروا بربّهم یعدلون. أحمده و أستعینه و أستغفره و أتوکّل علیه و أصلّى و أسلّم على حبیبه و نجیبه و خیرته فى خلقه حافظ سرّه و مبلّغ رسالاته حبیب قلوبنا أبى‌القاسم المصطفى محمّد و على اله الأطیبین الأطهرین المنتجبین الهداة المهدیّین سیّما بقیّةاللَّه فى الأرضین. و صلّ على أئمّة المسلمین و حماة المستضعفین و هداة المؤمنین. اوصیکم عباداللَّه و نفسى بتقوى اللَّه.

عید مبارک سعید فطر را به همه‌ى امت اسلامى، به ملت عزیز ایران و به شما نمازگزاران مکرم و معظّم تبریک عرض میکنم و همه را و خودم را توصیه میکنم به رعایت تقواى الهى و پرهیزگارى و رعایت امر و نهى پروردگار در هر گفتار و کردار و پندار.

خداى متعال را سپاسگزاریم که فرصت عطا کرد، عمر عنایت کرد، یک ماه رمضان دیگر و یک عید فطر دیگر را شاهد هستیم. نعمت بزرگى است نعمت درک ماه ضیافت الهى. و ملت ما در واقع از این ماه استفاده‌ى شایانى بردند؛ قدر دانستند این ماه شریف و عزیز را. این مجالس، این محافل، این تلاوتها، این ذکرها، این دعاها، این برنامه‌هائى که دلهاى بیشترْ جوان و روحهاى پاک و صاف آنان در آن شرکت داشتند، دریچه‌هاى رحمت الهى را به روى ملت باز میکند ان‌شاءاللَّه. قدر باید دانست.

روح معنویت و دلدادگى به ارتباط با ذات مقدس احدیت در مردم ما نهادینه است، عمیق است، ریشه‌دار است. بعضى ممکن است دچار اشتباهاتى بشوند، در زندگى فردى خودشان خطاهائى بکنند، اما ماه رمضان این فرصت را به آنها میدهد که به سوى خداى متعال برگردند، توجه کنند، متذکر شوند و انابه کنند. در همه‌ى انسانها این روح ارتباط با معنویت هست؛ با زبان شاعرانه این را بیان میکنند:

خاک دل آن روز که مى‌بیختند
شبنمى از عشق در او ریختند(1)

این عشق، عشق مادى نیست، عشق هوس‌آلود نیست؛ این، عشق به خداست؛ این، عشق به ذات احدیت است؛ این، عشق به اصل وجود است که در همه‌ى انسانها هست، نهادینه است؛ «فطرت اللَّه الّتى فطر النّاس علیها».(2) عوامل مادى، انگیزه‌هاى مادى، جاذبه‌هاى مادى، مانند خار و خاشاکى، زباله‌اى بر روى این گوهر اندوده میشود، وقتى ماه رمضان مى‌آید، گویا نسیمى است که این زوائد را برطرف میکند، آن گوهر، خود را نشان میدهد و توجه به خداى متعال جان میگیرد. لذا در این ماه رمضان مثل اغلب ماه رمضانهاى گذشته شاهد بودیم همه‌ى مردم، انواع و اقسام سلائق، نوع رفتارهاى گوناگون، نوع لباسهاى گوناگون، در این مجالس بخصوص در شبهاى مبارک قدر شرکت کردند، بهره بردند، استفاده کردند، اشک ریختند.

دل چو به آن قطره غم‌اندود شد
بود کبابى که نمک‌سود شد

دیده‌ى عاشق که دهد اشک ناب‌
هست همان خون که چکد از کباب(3)

این اشکهایى که از چشمها جارى میشود، در حقیقت از دل بیدار و پاک است که بیرون مى‌آید و میجوشد. مردم عزیز ما این را باید قدر بدانند. ذخیره‌اى به دست آوردید، محصولى اندوختید در این ماه مبارک، آن را حفظ کنید؛ با قرآن انس پیدا کردید. این را حفظ کنید؛ این انس را حفظ کنید. این نماز جماعت اول وقت را، نماز در مسجد را، نمازِ با حال و حضور را براى خودتان در طول دوران سال نگه دارید و تا آنجایى که ممکن است، نگذارید این عوامل مادى، این خار و خاشاک، این خاکسترهاى مادى روى این گوهر بنشیند. ملتى که این خصوصیات را در خود حفظ کند و این عروج معنوى و تکامل معنوى را در خود نگه دارد، این ملت در همه‌ى میدانها - در میدان مادى، در میدان معنوى، در عزت، در اقتدار، در ایجاد همه‌ى سرمایه‌هاى ملى - موفق خواهد شد. و ان‌شاءاللَّه این براى ملت ما پیش خواهد آمد.

امروز هم روز عید فطر است که در روایت «علل»: «فیکون یوم عید و یوم اجتماع و یوم فطر و یوم زکاة و یوم رغبة و یوم تضرّع»،(4) هم عید است، هم روز اجتماع مردم است. امروز در سراسر دنیاى اسلام مردم مسلمان عید میگیرند. این متوجه شدن دلها به یک نقطه در یک زمان، فرصت بزرگى براى امت اسلامى است. «یوم زکاة و یوم رغبة»؛ روزى است که به خداى متعال رغبت نشان میدهید. «و یوم تضرّع»؛ روزى است که انسان به خدا تضرع میکند. این عید، عید توجه است؛ عید معناست. امیدواریم که خداوند متعال توفیق بدهد بتوانید - همه‌مان بتوانیم - امروز را که روز عید است و روز مبارک جمعه است، از فیوضات الهى استفاده کنیم.
بسم‌اللَّه‌الرّحمن‌الرّحیم‌
قل هو اللَّه احد. اللَّه الصّمد. لم یلد و لم یولد و لم یکن له کفوا احد.(5)

خطبه‌ى دوم‌

بسم‌اللَّه‌الرّحمن‌الرّحیم‌
الحمد للَّه ربّ العالمین. و الصّلاة و السّلام على سیّدنا و نبیّنا ابى‌القاسم المصطفى محمّد و على اله الأطیبین الأطهرین المنتجبین الهداة المهدیّین سیّما علىّ امیرالمؤمنین و الصّدّیقة الطّاهرة و الحسن و الحسین سیّدى الشّباب اهل الجنّة و علىّ‌بن‌الحسین و محمّدبن‌علىّ و جعفربن‌محمّد و موسى‌بن‌جعفر و علىّ‌بن‌موسى و محمّدبن‌علىّ و علىّ‌بن‌محمّد و الحسن‌بن‌علىّ و الخلف القائم المهدىّ صلوات اللَّه علیهم اجمعین. و صلّ على أئمّة المسلمین و حماة المستضعفین و هداة المؤمنین. اوصیکم و نفسى عباد اللَّه بتقوى اللَّه.

اولین مطلبى که در خطبه‌ى دوم عرض میکنم، تشکر از ملت عظیم‌الشأن ایران به مناسبت حرکت پرشکوه روز قدس است. ملت ایران نشاط خود را، روحیه‌ى خود را، عزم و اراده‌ى خود را، موقع‌شناسى خود را در این اجتماع عظیم نشان دادند. سى و یک سال از روزى که امام بزرگوار ما این روز را اعلام کرده‌اند میگذرد، توقع دشمنان این بود که روزبه‌روز کمرنگ‌تر شود و به فراموشى برسد. خدا را شکر که روزبه‌روز این انگیزه، این شعله‌ى فروزان در دل مردم و در عمل مردم برجسته‌تر شد. امسال در کشورهاى گوناگون: در آسیا، در خاورمیانه، در آفریقا، در آمریکا، در اروپا، مسلمانها در نقاط مختلف عالم این روز را گرامى داشتند و ملت بزرگ ایران، محور اصلى این حرکت عظیمِ امت اسلامى، این روز را با شکوه تمام برگزار کرد و نشان داد که در شرائطى که اقتضائات بین‌المللى وجود دارد، وظائف خود را گرمتر و گیراتر، پرانگیزه‌تر و پرشورتر انجام میدهد.

رژیم صهیونیستى قساوت خود را به اعلى درجه رساند. از اطراف و اکناف عالم هر چه صداى حمایت بلند شد، بى‌اعتنائى کرد، جنایت کرد. ملت مسلمان ایران در این شرائط، روز قدس را از همه سال گویا گرمتر و گرامى‌تر داشتند. تلاشهاى مغرضانه‌ى آمریکا و غرب بر علیه جمهورى اسلامى، ملت ما را پرانگیزه‌تر کرد. در این قضیه‌اى که براى استکبار جهانى و سلطه‌گران جهانى، مسئله‌ى فلسطین یک مسئله‌اى است که میخواهند آن را به هر نحوى که ممکن است به انزوا بکشانند، ملت ایران این را در متن آورد. آفرین بر این ملت بزرگ.

امید و انگیزه موج میزند در رفتار و گفتار مردم عزیز ما. من بازتاب این امید و این انگیزه را، امسال در ملاقات با دانشجویان، در ملاقات با دانشگاهیان و نخبگان، در ملاقات با کارگزاران و مسئولان عمده‌ى کشور و نظام، در ملاقات با مدیران ارشد، با کارآفرینان، در ملاقات با قشرهاى مختلف در ماه رمضان، در گفتار آنها مشاهده کردم؛ در منش آنها و سیماى آنها این امید و این انگیزه را مشاهده کردم. ملتى که یک چنین امیدى در او هست، اینجور به سمت آینده با نگاه خوشبینانه و با عزم و اراده نگاه میکند، این ملت مسلماً و قطعاً و یقیناً به قله‌ها دست پیدا خواهد کرد.

در قضایاى جهانى و منطقه‌اى، قضایاى زیادى هست که براى امت اسلامى مهم است، ولى قضیه‌اى که از همه فورى‌تر است، سیل پاکستان است. اسمش سیل است، اما در واقع یک بلاى عظیم، یک مصیبت بزرگ براى ملت پاکستان که یکى از ملتهاى مؤمنِ امت اسلامى است و در همه‌ى قضایاى گوناگون این ملت جزو پیشروها بوده است و پیشقدم بوده است در اظهار دیانت، در اظهار تعصب دینى و پایبندى دینى، به وجود آمده است. این ملت امروز مبتلاست به یک مصیبت عظیم. این رود سند از شمال تا جنوب پاکستان طغیان کرده است؛ از مرز چین در شمال پاکستان تا اقیانوس هند در جنوب پاکستان، سرتاسر این خط طولانى یک سیل عظیم، یک طغیان آبى عظیم، یک طوفان عظیم، زندگى مردم را بکلى دگرگون کرده است. بیش از ده هزار روستا از بین رفته؛ تمام مزارع و باغستانها که محل تغذیه‌ى این ملت و امید این ملت به صادرات و کسب ثروت بوده است، بکلى نابود شده است؛ ده‌ها هزار مدرسه، مسجد، حسینیه در طول این خط طولانى نابود شده و از بین رفته است. این عرض رود سند - آنطور که به من گزارش کردند - به طور متعارف در حدود دو کیلومتر، یک کیلومتر و نیم است که در یک جاهائى که با رودهاى دیگر متصل شده است، حدود نود کیلومتر آب‌گرفتگى ایجاد کرده است! مردم، چهارپایان، زندگى‌ها، خانه‌ها و امیدها از بین رفته‌اند. آن طورى که تخمین زده‌اند، در حدود چهل الى پنجاه میلیارد دلار به خاطر این سیل به پاکستان خسارت وارد شده! بیست میلیون از مردم آواره شده‌اند و چند هزار کشته شدند: بچه‌ها، کودکان، زنها، پیرمردان، از کارافتاده‌ها.

این مردم امروز به آب احتیاج دارند، به غذا احتیاج دارند، به لباس احتیاج دارند، به سرپناه احتیاج دارند، به همه‌ى لوازم زندگى احتیاج دارند. ماه رمضان را با این حال، ملت پاکستان روزه گرفتند. روز عید فطر است، روز اجتماع است، روز امت اسلامى است. مردم ما باید همت کنند. دولت جمهورى اسلامى کمکهائى کرده است، بعضى از مردم کمکهائى کرده‌اند، لکن اینها کافى نیست، بیشتر باید کمک کنیم. این وظیفه‌ى همه‌ى ماست. برادران مؤمن ما، برادران مسلمان ما در آنجا دچار یک چنین مصیبت بزرگى شده‌اند. این فقط خطاب به شما ملت ایران نیست، خطاب به همه‌ى دنیاى اسلام است، خطاب به همه‌ى ملتهاست، خطاب به همه‌ى مسلمانهاى کشورهاى مسلمان است، خطاب به کنفرانس اسلامى است؛ همه باید همت کنند، باید کمک کنند. جمع شده‌اند، گفتند حالا یک میلیارد، دو میلیارد! کو این نیاز عظیم این ملت؟! با این چیزها تأمین نمیشود. پاکستان ضربه‌ى سختى خورد. هر مقدارى که میتوانیم، باید کمک کنیم. خداوند کمک کند که بتوانیم، هر مقدارى که میتوانیم؛ این مسئله‌ى مهمى است.

البته ما از بى‌ثباتى سیاسى پاکستان نگرانى داریم. قدرتهاى متجاوز و سلطه‌طلب از این وضعیت دارند استفاده میکنند، فرصت‌طلبها دارند سوءاستفاده میکنند. بعضى از دولتهاى متجاوز میخواهند پاکستان را به پادگان نظامى خودشان تبدیل کنند؛ اینها هم هست. اینها هم نگرانى‌هاى دیگرى است که امیدواریم ملت رشید پاکستان خودشان متوجه باشند. دولت پاکستان وظائفشان را میدانند و ان‌شاءاللَّه خداوند کمکشان کند، بتوانند به بهترین وجهى خودشان را از این مصیبت بیرون بکشند.

مسئله‌ى فلسطین، همچنان مسئله‌ى اول دنیاى اسلام است. جنایات در غزه همچنان ادامه دارد. جنایات در کرانه‌ى غربى رود اردن همچنان ادامه دارد. رژیم صهیونیستى با کمال وقاحت و پرروئى ظلم و ستم خود را بر مردم مظلوم فلسطین ادامه میدهد، آنوقت آنجا در واشنگتن جلسه‌ى کنفرانس صلح میگذارند! صلح با کى؟! میخواهند قضایاى فلسطین را، جنایات دشمنان ملت فلسطین را سرپوش بگذارند، با این مذاکراتى که اسمش را گذاشته‌اند «مذاکرات صلح»! غاصبى آمده است خانه‌ى یک ملت را غصب کرده است، به این اکتفاء نکرده؛ از هر نوع امکانى براى سرکوب این ملت استفاده میکند، اینها هم با کمال بى‌اعتنائى - دنیاى غرب، آمریکا و دیگران - نشسته‌اند دارند تماشا میکنند، متجاوز و ظالم و سرکوبگر را تشویق هم میکنند، آن وقت جلسه میگذارند براى صلح! کدام صلح؟! چه صلحى؟! بین کى و کى؟ آن وقیحهاى ستمگرِ صهیونیست هم با کمال پرروئى در مقابل فلسطینى‌ها مى‌ایستند، میگویند بایستى یهودى‌سازى را شما قبول کنید. جنایت بزرگ آنها این است که میخواهند یهودى‌سازى کنند. قدس شریف را، قبله‌ى مسلمانان را، فلسطین عزیز را، به عنوان یهودى‌سازى، مرکز ظلم و ستم و توطئه‌ى خودشان قرار بدهند. این مسئله‌ى اصلى ماست.

امیدواریم که خداوند متعال به ملتهاى مسلمان توفیق بدهد، به دولتهاى مسلمان کمک کند که بتوانند وظیفه‌ى خودشان را در مقابل این حادثه‌ى تلخ، این واقعه‌ى تلخ بشناسند. البته ملت فلسطین خوشبختانه با همه‌ى این فشارها، با کمال قدرت و استقامت ایستاده است. آدم باورش نمى‌آید؛ یک ملت اینقدر مقاوم! اینقدر با همت و با غیرت! این فشارهاى عجیب و غریب آنها را نتوانسته است به عقب وادار کند، به عقب بنشاند. از بیست سال پیش و سى سال پیش، فلسطینى‌ها امروز قوى‌ترند، مصمم‌ترند، عازمترند؛ توانائى‌شان هم بحمداللَّه بیشتر است و بدون شک و تردید فلسطینى‌ها خواهند توانست دست متجاوز را قطع کنند و بساط این رژیم قلابى و دروغین را از سرزمین فلسطین جمع کنند.

پروردگارا! پروردگارا! عبادات این ملت، زحمات این ملت، تضرع و خشوع این ملت در طول ماه رمضان و روز عید فطر را به کرمت قبول کن. پروردگارا! درهاى رحمت و مغفرت را بر روى این مردم باز کن. پروردگارا! گره‌ها و مشکلات از کار مردم بگشا. پروردگارا! روزبه‌روز حرکت این ملت به سمت پیشرفت و به سمت قله‌ها را آسانتر و سریعتر بگردان. پروردگارا! ما را بیامرز. پروردگارا! ما را از فیض رمضان، از فیض عید فطر، از فیض تضرع و خشوع محروم مفرما. پروردگارا! اموات ما را مشحون از لطف و رحمت خود بگردان. پروردگارا! امت اسلامى را روزبه‌روز سرافرازتر بفرما.

بسم‌اللَّه‌الرّحمن‌الرّحیم‌
و العصر. انّ الانسان لفى خسر. الّا الّذین امنوا و عملوا الصّالحات و تواصوا بالحقّ و تواصوا بالصّبر.

والسّلام علیکم و رحمةاللَّه و برکاته‌

1) شیخ بهائى‌
2) روم: 30
3) شیخ بهائى‌
4) علل الشرائع، ج 1، ص 268
5) اخلاص: 3-1

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی